A zsebpénzről már többször írtam, számtalan lehetőség van benne, sok mindenre tanítja a gyermeket.
Légy azonban azzal is tisztában, hogy a kiszámítható zsebpénz adásával a gyermekedet az alkalmazotti modell felé tereled.
Nincs semmi baj az alkalmazotti léttel, de mesélj arról neki, hogy egy alkalmazott a tudását és az idejét adja el, míg egy vállalkozó az ötletét. Az egyik esetben a megszerzett tudás függvényében kevesebb vagy több pénzt kap havi rendszerességgel az elvégzett munkáért. Általában egy szakmunkás kevesebb pénzt kap, mint egy orvos vagy egy mérnök, aki sokkal több időt töltött a tanulmányaival.
De miért csak ezt az utat mutatnád meg a gyermekednek, miért csak arra biztatod, hogy tanuljon minél többet és minél jobban? Miért nem mutatod meg a másik oldalt is, miért nem bátorítod, hogy nézze meg kicsiben, milyen vállalkozni? Milyen az, ha van egy ötlete, és utána az ötletét elkezdi megvalósítani? Milyen az, ha más módon jut pénzhez, mint a fix bevételek?
Szélesítsd a látókörét, mutasd meg gyermekednek mindkét utat, hogy a számára vonzóbbat tudja majd választani. Készítsd fel a másik útra is, hátha neki ahhoz sokkal nagyobb kedve lesz, hátha az ő személyiségéhez az jobban passzol.
Különösen fontosnak tartom a vállalkozói képességek fejlesztését abban az esetben, ha a gyermeked esetleg az iskolában nem érzi jól magát, nyűgnek érzi a padban eltöltött időt, csak rövidebb ideig tud koncentrálni (felmerül a diszlexia vagy figyelemzavar gyanúja, esetleg tényleg küzd velük), pedig egyébként okos, életrevaló gyermekről van szó. Mert sokkal nagyobb valószínűséggel a Te gyermekednek is ez lehet a testhezálló út. Akkor meg miért ne segítenéd ezen az úton? Miért ne lehetne a vállalkozói hajlandóságot is fejleszteni?
Tudtad, hogy Steve Jobs (Apple), Richard Branson (the Virgin Group), John Chambers (Cisco), Ted Turner (CNN) vagy a Ford, a General Electric, az IBM és az IKEA alapítói is hasonló problémákkal küzdöttek, mégis sikeres vállalkozók lettek?
Lehet, hogy gyermeked sem képes hosszú ideig ugyanarra a dologra, feladatra koncentrálni, alkalmazottként katasztrofális munkavállalónak számítana, viszont vállalkozóként kiváló ötletek megvalósíthatójává válik. Majd csak arról kell gondoskodnia, hogy legyen a cégnél olyan ésszerűen gondolkodó menedzser, aki a vállalatot szilárdan kézben tartja, és megszervezi az unalmas és szükséges feladatokat is.
Ebből is jól látható: szépen megfér egymás mellett az alkalmazott és a vállalkozó. Együtt win-win párost tudnak alkotni. Visszatérve az eredeti felvetéshez, viszont a gyermekednek mindkét lehetőséget meg kell mutatni, hogy a számára boldogító életpályát tudja választani.
Ugye egy vállalkozó nem várja el, hogy fix havi bevétele legyen. Így ha ezt a zsebpénzre levetítem, ha a Te gyermeked vállalkozó szellemű, és megteremted a számára, hogy más módon is pénzhez jusson, nem fog ragaszkodni a fix pénzhez.
Javaslom, ne hirtelen váltsál a fix zsebpénzről a dinamikus zsebpénzre. Engedd, hogy egymás mellett is megismerje mindkettőt. Pl. ha eddig kapott havi 4.000 Ft-ot, akkor egyezzetek meg, hogy a felét továbbra is megkapja, a másik felét vagy akár még többet hozzá is kereshet. Üljetek le és beszéljétek meg, hogy milyen lehetőségei vannak a hozzákeresésre. Kínálj lehetőségeket, de engedd, hogy maga is kitaláljon dolgokat!
Tisztázzátok, hogy a továbbiakban is mik lesznek azok a feladatok, amiket el kell végezni, pl. saját szobában rend, virág öntözés.
- Biztasd, hogy járjon nyitott szemmel a ház körül és tegyen javaslatot, hogy mit csinálna meg, miért, mikorra és mennyiért. Pl. fűnyírás a kertben. Tárgyaljátok meg a munkát, kelljen érvelnie, árat képeznie és határidőt mondania. Akár rendszeres feladatot is vállalhat, pl. szelektív hulladék összekészítése és elvitele (hogy önállóan vagy segítséggel, nyilván életkorfüggő), hogy azt is megtapasztalja, „vállalkozóként” is el lehet érni folyamatos bevételt, és az is milyen jó érzés.
A lényeg: járjon nyitott szemmel, és lássa meg a lehetőséget! Fruzsi lányom pont a nagymamánál nyaral, és a Szent Iván éji tűzijátékra sokan voltak kíváncsiak, a ház előtt is parkoltak, ahol egyébként nem szoktak. Mondta Mamámnak, akár parkolási díjat is szedhetnénk, a lehetőséget itt meglátta, igaz, ezúttal a megvalósítás elmaradt, de egy kilencévestől ez sem rossz szerintem.
- Jó lehetőség, ha a használt ruhákat, megunt játékokat megpróbálja eladni, pl. az interneten. Sok-sok tapasztalatot szerez az eladás mikéntjéről is. Sokkal jobban meg fogja ismerni az embereket és a viselkedésüket.
- Ha együtt jöttök-mentek, beszéljétek meg, melyik eladónak, ügyfélszolgálatosnak hányast adnátok. Kit, miért értékeltek jónak vagy rossznak? Mi volt az, amitől szimpatikus vagy unszimpatikus lett?
- Esténként ne csak te mesélj, hanem meséltesd hetente 2x-3x te is! Miről? Pl. mondj 3-4 tárgyat és az kelljen egy történetté fűzni, vagy mutass néhány teljesen különböző képet, és abból kerekedjen egy mese. Mi erre a Dixit képeit szoktuk használni.
- Vagy egy hétköznapi tárgyat válasszatok ki pl. tégla, lepedő, gemkapocs és találjátok ki, még mire lehetne használni, szárnyaljon a képzeletetek.
Ugye nem is olyan nehéz a másik oldalt is megmutatni, és fejleszteni azokat a képességeket, ami szükséges egy vállalkozónak! Még ha alkalmazott is lesz, ezek a játékos feladatok biztos nem válnak a kárára. Tágítsd a világot, szélesítsd gyermeked látókörét!
Szeretnél értesítést kapni az új bejegyzésekről? Iratkozz fel most!
Ajándékba még megkapod a Nyár pénzügyi kulcskérdéseivel foglakozó mini tanulmányt is. Amiben számtalan ötletet találsz, hogyan tudod a nyarat hasznosan, kevés pénzből eltölteni a gyermekekkel.