Tegnap lejárt a bérletem, ugye azt már tudjátok, hogy Budapesten negyedéves bérlet vásárlását javaslom, most én mégis éves bérletet vásároltam, azt is elárulom miért. Már régóta szemeztem a MOL Bubi közbringával, hogy ki kellene próbálni, mert kerékpározni szeretek. Szombathelyen nőttem fel, kizárólag azzal közlekedtem télen-nyáron, egy évben maximum 3-4 napra a nagy havazások első napjaira raktam csak le a bringát. Fruzsival új dologba vágtunk kipróbáltuk a budapesti közbringát, az első tapasztalatainkat itt olvashatod.Mivel ez egy pénzügyi blog, kezdjük a szolgáltatás díjával, ami a következő módon áll össze:
- Hozzáférési díj: ez vagy jegy, vagy bérlet.
- Használati díj: ez attól függ, mennyi ideig használod tényleges egy-egy alkalommal.
- Kaució, ami ugye később visszajár, ha sérülésmentesen visszajuttatod a kerékpárt.
- Jeggyel: 4 darab kerékpár vehető igénybe a kaució 25.000 Ft/kerékpár.
- 24 órás jegy – 500 Ft
- 3 napos jegy – 1.000 Ft
- hetijegy – 2.000 Ft
- Bérlettel (kártyával): 4 db kerékpár bérelhető, de nincs kaució, indulási kedvezmények viszont vannak még, így az árak így alakulnak.
- 90 napos – 5.000 Ft
- 180 napos – 8.000 Ft
- 365 napos – 12.000 Ft
- Az egyik diákoknak, szemeszterbérlettel – 6.400 Ft (fél éves), 3.000 Ft költhető belőle használati díjra.
- A másik bármilyen éves Budapest-bérlettel rendelkezőknek – 6.000 Ft, amelyből 5.000 Ft elkölthető használati díjra (éves) (A weboldalon nem találtam információt, majd a telefonos információ sem tudták kapásból megmondani, hogy nyugdíjas éves bérlettel igénybe lehet-e venni? De rövid időn belül nagyon segítőkészen kiderítették, hogy igen. Ugye engem ez azért érdekelt, mert az árvassági ellátás nyugdíjalapú juttatás a gyerekeknek, és ami miatt a nyugdíjas utazási kedvezmények is járnak.)
- MOL Bubi bérlettel a legegyszerűbb a rendszer használata. A kártyát csak a kerékpár hátulján található érzékelőhöz kell érinteni, és máris használható a bicikli.
- MOL Bubi kártya nélkül (ha nincs vagy otthon felejted), akkor a szolgáltatás a telefonszámod és a PIN kód segítségével is igénybe vehető. Villogó zöld fény és sípszó jelzi, ha a kerékpár kivehető.
- Dokkolóba kell a kerékpárokat visszahelyezni, a kormányt kicsit meg kell emelni és úgy becsúsztatni, a sikeres visszaadást zöld fény és sípszó is jelzi.
- Ha nincs szabad dokkoló, akkor a saját zárjával lezárva is ott lehet hagyni.
- Ki tudod kerülni vele a belvárosban a dugókat.
- Nem szennyezi a levegőt.
- Mozogsz, sportolsz közlekedés közben, hatékonyan használod ki az idődet.
- Nincs a belvárosban borsos parkolási költséged.
- Olcsó, spórolós kikapcsolódásnak sem rossz a családnak hétvégén, amikor turistaként fedezitek fel a várost, nagyobb gyerekekkel.
- Nem kell buszra, villamosra, Metróra várni a belvárosi részen.
- A légvonalban közeli helyeket, sokszor csak bonyolultan lehet elérni tömegközlekedéssel, de nem egy Bubi kerékpárral.
- Nem kell költened a kerékpár megvásárlására és karbantartására, igaz csak korlátozott területen tudod gazdaságosan használni.
Lehet-e spórolni a Bubival és hogyan?
- A belvárost korábban autóval megközelítőknek, nincs parkolási díj. Akár már egy óra parkolásnál is behozza az árát (napi jegy 500 Ft), ha egy ingyenes parkoló övezetben Bubira váltasz. Hogy a belvárosi körözésekből adódó fölösleges üzemanyag és idő pazarlásról, ne is beszéljek, amíg találsz egy parkolóhelyet.
- Turisták, akik elsősorban a belváros látványosságait szeretnék megismerni, bárhol megtudnak állni, saját tempójukban tudnak haladni, a tömegközlekedéssel elelntétben. Gyorsabban haladnak, kényelmesebben nagyobb területet tudnak bejárni, mintha a gyaloglást választanák.
- Belvárosban dolgozóknak, nem kell kondi vagy spinning bérletet venni a mozgást a szabad ég alatt munkába menet és jövet megoldható.
- Ha valóban költség hatékonyan szeretnéd használni, figyelni kell az órádat, hogy mikor szükséges megállni egy dokkolásra, hogy az idő újra induljon.
- Még csak a belvárosi rész épült ki, de folyamatosan bővül a gyűjtő állomások száma.
- 14 év feletti személy használhatja hivatalosan csak.
- Az elején furcsa megszokni, hogy a csomagtartó rész, nem forog a kerékkel (gyorsan lehet alkalmazkodni hozzá.)
- A kerékpár utak, néhol veszélyesek, mert túl szűkek vagy közös használatban van az autókkal.