Hogy autót használunk vagy nem, nagyon sok mindentől függ, de akinek már valaha volt, nagyon nehezen mond le róla az biztos. Egy nagy baj van vele, hogy sok család, aki alapvetően nem engedhetné meg magának (ha egy kicsit is számolna), mégis úgy áll a kérdéshez nekik az jár, nekik arra feltétlenül szükségük van. Meg sem próbálják elképzelni az életüket nélküle, mert érzelmileg már nagyon ragaszkodnak hozzá, pedig hatalmas pénzt emészt fel egy autó, sokkal többet, mint amennyit első érzésre gondolsz. Bár első pillanatra nehezebb életük lenne, de viszont rengeteg pénz maradna a zsebükben, ami nyugalmat és biztonságot jelentene.
Nem azt mondom, élj autó nélkül, hanem azt hogy gondold végig a valós teljes költséggel belefér-e a Ti mindennapjaitokba vagy légy tisztába, milyen lemondásokkal jár egy autó fenntartása.
Kezdjük azzal a költséggel, amivel általában nem felejtenek az emberek számolni, ez pedig az üzemanyag költség. Fogyasszon az autónk 7 litert 100 kilométerenként.
Autózzunk, nem többet, mint napi 50 km-t, ez havonta 1.500 km és plusz havi 500 km kirándulásra, rokonlátogatásra, nyaralásra, síelésre, azaz összesen 2.000 km. Évente ez 24.000 km. Ez 1.680 liter üzemanyagot jelent, vegyünk 400 Ft/liter átlag árat, akkor ez éves költségben 672.000 Ft, havonta 56.000 Ft.
Üzemanyag költség havonta: 56.000 Ft
Hitellel nem számolok, feltételezem, hogy készpénzre történt vásárlás (pedig tudom, hogy sok családnál nem így történik), és inkább a család előre összegyűjtötte és összegyűjti a következő gépkocsi árát. Ha van autóhiteled akkor kérlek vedd azt is figyelembe.
Kötelező biztosításunk kerüljön adóval együtt évi 24.000 Ft-ba. A casco pedig legyen kb. 72.000 Ft. Ezek teljesen átlagárak, már ne kalkulálj, hogy a következő évben csökkeni fog, mert a tendencia megállt.
Biztosítások havonta: 8.000 Ft
Parkolás, havi 10 óra, 250 Ft/óra, átlagos parkolási díjjal, elég kevés helyen lehet ennél olcsóbb parkolási díjat találni a valóságban. Ez havi: 2.500 Ft.
Parkolás: 2.500 Ft/hó
Autópálya matrica belföldön: Mondjuk kéthavonta egy 10 napos matrica (2.975 Ft), kerekítve 1.500 Ft/hó.
Autópálya matrica: 1.500 Ft/hó
Büntetés évente, ha nagyon figyelmes vagy, akkor is időnként belefutsz egy-egy parkolási idő túllépésbe, vagy éppen elfelejted leállítani a parkolást vagy egy sebesség túllépés, esetleg nem érvényesítetted a telefonon vett autópálya matricádat. Minél többet autózol, annál biztosabb, hogy egy-egy büntetésbe bele fogsz futni. Legyen ez, mondjuk évente 18.000 Ft, ha mégse használod el, ugye lesz ötleted mire költsd el?
Büntetések: 1.500 Ft/hó
Szerviz költség (olaj, gyertya csere, kötelező szervizelések, gumi csere, izzó csere, kisebb javítások): kilométerenként 10 Ft-tal számolok (a NAV is 9 Ft költségtérítéssel számol a kisebb autóknál, így ez nagy valószínűséggel megalapozott). Ez évente: 240.000 Ft
Szervizköltség: 20.000 Ft/hó
Amortizáció, tételezzük fel, hogy általában 3 éves autót vásárolsz és 10 évesnél idősebb autót nem használsz, ugye nem túl nagy igények?
3 évesen az autó ára: 2,6 M Ft (nem luxusautó, ami autónk), ami 10 évesen már csak : 0,9 M Ft
Különbség: 1,7 M Ft Ez évente kb. 240.000 Ft.
Amortizáció: 20.000 Ft/hó
Kapaszkodj meg és adjuk össze a havi kiadásokat!
Akár hogyan is nézem, ez majdnem az üzemanyag költség duplája. Szóval, ha nagyon egyszerűen akarsz számolni, és nem szeretnéd, így lépésről lépésre megtervezni (bár én szívből javaslom), akkor a havi üzemanyag költségedet, rakd el még egyszer az egyéb járulékos költségekre.
A tervezésnek milyen előnyei vannak?
- A havi tervedet nem fogja egy-egy nem várt szerviz költség felborítani. Azt sem felejtsd el minél idősebb egy autó, annál nagyobb szerviz költséggel kell számolnod, tehát a későbbi évekre lesz tartalékod.
- Ha így kalkulálsz, a gépkocsi lecserélésére is felkészülsz.
- Nem áltatod magad, az alacsony gépkocsi fenntartási költségekkel. Tudod, mindig készülj a rosszabbra és akkor csak kellemes meglepetés érhet.