Biztosan hallottál már a különböző kuponnapokról (pl. Joy, Glamour, Árkád). Engem az is érdekelt, ki mit gondol a jó vásárt ígérő akciókról, ezért feltettem a kérdést a közel 75 ezer tagú, zárt csoportomban.
Megmondom őszintén, meglepő eredmény született.
Van, aki élből elutasítja az egész mizériát, míg más odáig van érte. Ennél érdekesebb, hogy meghatározóbb volt a negatív visszhang – többen azt mondták, hogy ilyenkor messziről elkerülik a nagyobb bevásárlóközpontokat, plázákat. Talán abban az esetben csatlakoznak a tömeghez, ha 50%-os kedvezmény van kilátásban.
Jogos a kérdés: egy-egy akciós nap csak marketingfogás vagy értékes spórolási alternatíva?
Nos, a válasz attól függ, hogyan indulsz neki.
Gondold végig, miből mennyi fogy
A leértékelésekre általánosan igaz, hogy lehet nagyon jó vásárokat csinálni, de át lehet esni a ló túloldalára és bele lehet futni a túlköltekezésbe. Hogyan lehet utóbbit elkerülni?
A titok most is a tudatos tervezésben rejlik. Jóval indulás előtt gondold át, mit akarsz megvenni, és mi az, amit alig használnál, ezért jobb, ha az üzletben marad.
Könnyebb lesz a dolgod, ha a termékeket két csoportra bontod.
Az egyikbe kerülnek a rendszeresen használt termékek (amik elállnak és előbb-utóbb úgyis megvennéd őket – ilyen például a mosószer, öblítő, pelenka, tusfürdő, sampon). Nézz utána, hogy ezek mennyibe kerülnek normál esetben, és amikor látod, hogy valahol le lesz árazva, akkor tárazz be belőlük (ez az általános akciókra is vonatkozik).
Persze ehhez az kell, hogy előzetesen felmérd, melyik márka felel meg az elvárásaidnak, de érdemes időt szánni rá, mert megkönnyíted az életed. Nekem például eltartott egy darabig, amíg megtaláltam a legjobb ár-érték arányú mosogató tablettát. Ha már a próbálgatásnál járunk: bátran adj esélyt a sajátmárkás termékeknek, mert ezek sok esetben a középkategóriába tartoznak, de kedvező az árfekvésük.
A következő kérdés a mennyiség szokott lenni, ami különösen az élelmiszereknél lehet problémás. De biztosan semmi nem fog a szemetesbe kerülni, ha végiggondolod, miből mennyit használtok havonta, félévente vagy évente, illetve megnézed a termékek szavatossági idejét.
Nézz túl a százalékokon
Szinte senki nem gondol arra, hogy ne csak a százalékokat, hanem a fizetendő összeget is megnézze. Pedig sok esetben megéri.
Tegyük fel, hogy egy sampon 1000 forintba kerül az egyik és 1400 forintba a másik helyen. Az első üzletbe van egy 25%-os kuponod és egy 10%-os kedvezmény a végösszegből, ráadásul olyan hitelkártyával fizetsz, ami 3 %-os visszatérítést ad (persze okosan használod, időben visszafizeted). A másik boltban 50%-os kedvezményt kapsz, nincs kedvezmény a végösszegből és a 3 %-kal sem élsz – mert úgy vagy vele, hogy csepp a tengerben.
Végül az első helyen 345 Ft-tal, míg a másik helyen 700 Ft-tal veszed meg olcsóbban a sampont. Most kell igazán résen lenned: az első esetben végül 655 Ft-ot, a másodikban pedig 700 Ft-ot fizetsz – szerintem nem kérdés, melyiket választod.
Pedig első ránézésre a második ajánlatnak jobbnak látszott, igaz?
Ezt az egyszerű számítást az értékesítők és a marketingesek elvégzik és azzal is tisztában vannak, hogy csak kevesen számolnak utána, mit jelent igazából a kedvezmény.
A nagy nonfood kérdés
A akciós napok másik főszereplői az olyan alkalmanként vásárolt termékek, mint a ruha, a cipő vagy az elektronikai cikkek. Igazából itt nagyobb a kísértés – különösen a nőkkel fordul elő, hogy elkapja őket a hév és ösztönösen viszik haza a leárazott ruházati terméket, amiket aztán alig használnak.
Aranyszabály, hogy gondold végig, mire van szükséged, mielőtt bármelyik üzletbe belépsz. Nézd át a gyerekek és a saját szekrényeidet: mérd fel, mi kopott ki vagy lett kicsi. Ezután mérlegeld, maximum mennyit vagy hajlandó áldozni egy-egy ruhadarabra, akció nélkül.
Ezekről írj egy listát és ezzel indulj útnak. Tapasztalatból tudom, hogy ilyenkor jön a dolog neheze, azaz tényleg csak azt vedd meg, ami a listán szerepel és akkor is hagyd ott a harmadik pár fekete magassarkút, ha beleszerettél, ráadásul jelentős kedvezmény volt rá.
Magaddal szúrsz ki, mert a listán szereplő darabokat úgyis meg kell majd venned, tehát ezzel a húzással feleslegesen költekeznél.
5 hasznos tipp a kuponnapokra
- Ha nem bírod a tömeget, akkor használd ki a 0. napot vagy a korai órákat, mert ilyenkor még viszonylag kevesen vannak.
- Ezek az alkalmak tökéletesek arra, hogy kipróbálj egy új ésvagy drága terméket, ami ilyenkor ugyanannyiba kerül, mint az általad megszokott márka. (A teszteléshez a kisebb kiszerelést válaszd.)
- Ha csak az akciók miatt nézel be egy-egy üzletbe, akkor kalkulálj az utazási költséggel is – ezt nagyon sokan elfelejtik.
- A köztudatban az él, hogy ezek a kuponok drága újságokban vannak, pedig sokszor az olcsóbbakban is megtalálod őket vagy letöltheted egy applikációból.
- Vásárolj online és az üzletben csak vedd át a csomagodat, amikor eloszlott a tömeg vagy kérj ingyenes kiszállítást, ha van rá lehetőség.
Egyébként idén a Glamour-napok valószínűleg áprilisban – 11 és 14. között – lesznek megrendezve, a Joy-napokra pedig május közepén – 11 és 13 között – kerül sor. Ha a Joy-napokat várod, érdemes ezt az oldalt követned, a Galmour-napokhoz pedig letöltened a telefonodra az applikációjukat.
Ha pedig a kiemelt hétvégékből ki akarod hozni a maximumot, akkor nézz be ebbe a csoportba, ahol kuponokat tudsz cserélgetni.